Materieel

Op deze pagina komt een overzicht van onze kerncollectie. Hier vind je onze totale collectie.

Stoomlocomotief 8

Deze 55 pk sterke stoomlocomotief is in 1928 gebouwd door Henschel in Kassel. De locomotief heeft twee jaar op voorraad gestaan alvorens zij in 1930 via Spoorijzer in Delft werd geleverd aan Van Wijck’s Waalsteenfabrieken in Heteren. Daar werd zij in dienst gesteld onder het nummer 6.
De uiterwaarden in de directe omgeving van de fabriek waren volledig afgegraven, en daarom had men grond gekocht aan de andere kant van de Rijn, aan de voet van de Noordberg bij Renkum. Dit werd het werkterrein van de nieuwe locomotief. Met een excavateur werd de klei afgegraven en in kipwagens gestort met een inhoud van 2,5 m³. De loc bracht de trein naar de rivieroever. Daar lag een veerpont gereed om de wagens over te varen. Aan de overkant werden ze door een zware Orenstein & Koppel-locomotief de wal opgetrokken en vervolgens over het fabrieksterrein naar de steenpers gereden. Maximaal negen kipwagens konden met de veerpont worden overgezet, afhankelijk van de waterstand.
In 1953 waren de gronden bij Renkum geheel afgegraven en raakten de locomotieven overbodig. loc 6 werd verkocht aan steenfabriek ‘De Lunenburgerwaard’ in Wijk bij Duurstede. Daar reed zij tot 1966.

In 1985 is de locomotief opgenomen in onze collectie. Na een uitgebreide revisie en het aanbrengen van een nieuwe ketel is zij sinds 2008 weer rijvaardig.

Henschel & Sohn was de grootste Duitse fabrikant van stoomlocomotieven. In 1848 bouwde Henschel zijn eerste stoomlocomotief. Al snel was Henschel de grootste fabrikant van spoorwegmateriaal ter wereld en reeds in 1879 kwam de 10.000ste stoomlocomotief uit de fabriek in Kassel. In totaal heeft Henschel circa 26.000 stoomlocomotieven gebouwd. Henschel heeft ook veel locomotieven voor industrieel smalspoor gebouwd. Het waren degelijke, robuust uitgevoerde machines met een lange levensduur. In de industrie waren vooral de standaard locomotieven met een vermogen van 50-60 pk populair op 700 mm smalspoor en met 120-200pk op 900 mm smalspoor.

Technische gegevens

  • Fabrikant: Henschel & Sohn, Kassel
  • Fabrieksnummer: 21147
  • Bouwjaar: 1928
  • Type: Fabia
  • Vermogen: 55 pk
  • Spoorwijdte: 700 mm
  • Lengte over buffers: 5400 mm
  • Grootste breedte: 1800 mm
  • Maximale hoogte: 2740 mm
  • Gewicht dienstvaardig: 9000 kg
  • Maximum snelheid: 20 km/u
  • Huidige staat: rijvaardig

Selecteer hier de social media waarop je dit bericht wilt delen.

Bedankt voor je reactie.

Meer