• Op zaterdag 23 maart 2019 worden met onze eigen kraan de kast en de ketel van de Vrijland gescheiden van het onderstel.

  • De kast is verwijderd.

  • Vervolgens wordt de ketel losgemaakt ....

  • .... van het onderstel gehesen ....

  • .... en op een plateauwagen geplaatst.

  • Op zaterdag 23 maart 2019 wordt het onderstel opgeladen ....

  • .... om te worden schoongespoten ....

  • .... en redelijk schoon weer terug te keren in de werkplaats.

  • Voor de kast maken we in juni een tijdelijk frame. Het geheel krijgt, zolang de restauratie duurt, weer een plekje in het museum.

  • In januari zijn de wielbanden verwijderd.

Meteen nadat het Mondriaan Fonds ons in december 2018 een subsidie van 80.000 euro had toegezegd voor de restauratie van onze tramlocomotief Vrijland, zijn we gestart met de werkzaamheden. Hieronder een overzicht van de werkzaamheden in 2019.

We zijn in januari 2019 begonnen met het demonteren van de appendages en het losmaken van de kast van het onderstel. Dat laatste bleek moeilijker dan gedacht. Er zijn veel eerdere schades en reparaties aan het licht gekomen. Wat ons duidelijk werd, is dat de loc na haar laatste dienst niet meer is schoongemaakt. In de vuurkist lagen nog as en briketresten en in de rookkast een dikke laag roet.

Op zaterdag 23 maart 2019 hebben we met onze eigen kraan de kast en de ketel gescheiden van het onderstel. Het onderstel is een week later schoongespoten bij onze sponsor Aannemings- en transportbedrijf H.H. van Egmond uit Rijnsburg.

Begin juni 2019 is de kast op een speciaal daarvoor gemaakte plateauwagen geplaatst en staat nu weer op haar vertrouwde plek in het museum. Bij de demontage zijn veel schades uit het verleden naar voren gekomen. Aan de kast zijn op nogal onorthodoxe wijze reparaties uitgevoerd door kieren op te vullen met oude kranten en plamuur.

In de daaropvolgende periode is hard gewerkt aan het frame. Dunne plekken worden opgelast of van nieuwe stukken staal voorzien. Ook wordt er nog steeds schoongemaakt. Daarbij kwam een scheur in het cilinderblok aan het licht. Gelukkig zit die scheur op een niet vitale en makkelijk te repareren plek. Mogelijk is de schade ooit ontstaan tijdens een vorstperiode. We zijn ook begonnen het reviseren van de appendages en er wordt getekend aan een nieuwe aslade.

Begin 2020 zijn de wielbanden verwijderd. De wielstellen gaan naar een gespecialiseerd bedrijf dat nieuwe wielbanden maakt met een verbreed loopvlak waarmee een spoorwijdte van 700 mm wordt verkregen, in plaats van de oorspronkelijke 750 mm.